چمن – علف آمریکا آمریکایی رئیس جمهور

چمن – علف: آمریکا آمریکایی رئیس جمهور بین الملل کاخ سفید شون اسپایسر تلاش دیپلماتیک آیه حجازی

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی رئيس‌جمهوري‌ گرفتار هستند، ما هم دنبال کار خودمان هستیم / محمدرضا عارف

امروز سالگرد انتخابات مجلس دهم هست. پای صحبت های مدیر فراکسیون امید مجلس نشسته ایم؛ فراکسیونی که در این چندسال آماج نقدهای زیادی بوده و شخص محمدرضا عارف در تیرر

رئيس‌جمهوري‌ گرفتار هستند، ما هم دنبال کار خودمان هستیم / محمدرضا عارف

محمدرضا عارف : رئيس جمهوري گرفتار هستند، ما هم دنبال کار خودمان هستیم

عبارات مهم : اصلاح طلب

امروز سالگرد انتخابات مجلس دهم هست. پای صحبت های مدیر فراکسیون امید مجلس نشسته ایم؛ فراکسیونی که در این چندسال آماج نقدهای زیادی بوده و شخص محمدرضا عارف در تیررس این نقدها.

او با طمأنینه خاص خودش پاسخ گوی پرسش های «شرق» می شود؛ حتی جایی که دوباره ماجرای «ژن خوب» پسرش را پیش می کشیم. می گوید «پسرم بحث اصالت خانوادگی را مطرح کرده، نه برتری خانوادگی. شما به اصالت خانوادگی باور ندارید؟» مرور کارنامه فراکسیون امید از جانب رئیس، کار آسانی نیست. او به اعضای فراکسیون نمره عالی می دهد. محورهای متعددی در گفت وگو با عارف روی میز هست؛ از ماجرای دلایل رأی اعتماد امیدی ها به وزیر کشوری که حتی حاضر نیست پای انتصاب یک استاندار زن بایستد تا کارشکنی های محمود واعظی در کار این فراکسیون. انتصاب های شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران از دیگر محورهای محل بحث است.

رئيس‌جمهوري‌ گرفتار هستند، ما هم دنبال کار خودمان هستیم / محمدرضا عارف

مصداقی، مسئله انتصاب پسر موسوی لاری در شهرداری را وسط می کشیم و توضیح عارف این است که فرزند موسوی لاری تا مرحله نهایی گزینش اعضای شورای شهر رسیده بود و به همین خاطر کنار کشیده بود، ولی عارف و اصلاح طلبان توضیح نمی دهند که آیا آنها آن قدر در شناسایی و جذب نیروهای سیاسی کند و بسته عمل می کنند. بخش دوم گفت وگو با عارف فردا در «شرق» منتشر می شود. با تأکید بر حصر و برطرف محدودیت ها از رئيس دولت اصلاحات.

در مصاحبه ای گفته بودید تعداد اعضای فراکسیون امید را اعلام می کنیم و تا الان هم اعلام نشده؛ آقای پارسایی، سخنگوی فراکسیون هم گفته که اعلام می شود؛ تعداد اعضای فراکسیون چند نفر است؟

امروز سالگرد انتخابات مجلس دهم هست. پای صحبت های مدیر فراکسیون امید مجلس نشسته ایم؛ فراکسیونی که در این چندسال آماج نقدهای زیادی بوده و شخص محمدرضا عارف در تیرر

بین لیست امید و فراکسیون امید تفاوت هست. تعدادی با لیست امید به مجلس آمدند. بخشی از روز اول با ما نیامدند که بارها موضع گیری کردیم. تعدادشان هم کاملا مشخص بود. بنا نیست با ما ادامه همکاری دهند؛ به خاطر ملاحظات و مسائلی که دارند یا بهتر است بگوییم دنبال بهانه بودند. بعضا مصاحبه می کردند که چون اینها تند و افراطی هستند، نمی خواهیم با آنها (فراکسیون امید) باشیم و جدا شدند.

دوستانی که از ابتدا با ما بودند، حقیقتا نمی خواستیم با رودربایستی عضو فراکسیون اصلاحات شوند که البته بحث جدی هم داشتیم که نام فراکسیون را فراکسیون اصلاحات بگذاریم یا نه. منتها چون مسیرمان مسیر امید بود و امید یک برند اصلاح طلبانه هست، در مجلس جمع بندی شد که نام فراکسیون را «امید» بگذاریم. حدود هشت ماه صبر کردیم. قرار شد دوباره فرم بدهیم که افراد پر کنند با این تعهد که اعضایی که عضو فراکسیون امید هستند، عضو فراکسیون سیاسی دیگری نباشند. البته شرکت در جلسات فراکسیون های تخصصی و غیرسیاسی مانعی ندارد.

ولی در فراکسیون امید افرادی هستند كه در فراکسیون مستقلین سمت دارند!

ما که نمی توانیم جلوی نمایندگان را بگیریم، ولی خواسته مان این بود که عضو نباشند. الان تقریبا لیست ما نهایی شده است هست.

رئيس‌جمهوري‌ گرفتار هستند، ما هم دنبال کار خودمان هستیم / محمدرضا عارف

حدودا چند نفر هستند؟

بیش از ۱۱۰ نفر عضو فراکسیون هستند، ولی رأی ما در امور تخصصی و کارشناسی از این مقدار زیاد است و در مجلس نمایندگانی داریم که عضو فراکسیون امید نیستند، ولی با ما همسو هستند.

امروز سالگرد انتخابات مجلس دهم هست. پای صحبت های مدیر فراکسیون امید مجلس نشسته ایم؛ فراکسیونی که در این چندسال آماج نقدهای زیادی بوده و شخص محمدرضا عارف در تیرر

که پای کار هستند.

پای کاربودن را باید تفسیر کنیم. کسانی هستند که جزء ١١٠ نفر نیستند، ولی جدی پای کار هستند و رأیشان مؤثر هست. ما حزب نیستیم. اگر حزب بودیم برخورد حزبی می کردیم، ولی ما گروه های اصلاح طلبی تلاشمان این است که انسجام را حفظ کنیم و درمجموع از انسجامی که جبهه ما دارد راضی هستم. هنگامی که به جبهه های گذشته برمی گردم، واقعا جبهه ما یکی از منسجم ترین هاست و البته گاهی به هر دلیلی اگر خطایی صورت گرفت، تلاش می کنم با آن کنار بیایم. این عنوان را در رأی اعتماد به کابینه دیدیم؛ البته در کنار حرکات سیاسی و جبهه بندی واقعیت پرسشها قومیتی، استانی و منطقه ای هم مطرح می شود که در رأی اعتماد به کابینه با این مسئله روبه رو شدیم و باید آن را بپذیریم.

در مورد آقای جهرمی هم؟

رئيس‌جمهوري‌ گرفتار هستند، ما هم دنبال کار خودمان هستیم / محمدرضا عارف

کاملا؛ از قبل چند نفر از نمایندگان استان فارس گفته بودند که معذوریت دارند، چون باید در شهر خودشان پاسخ گو باشند. این معذوریت را درک می کردیم.

از نگاه ملی دور نیست؟

چرا از نگاه تعهد جبهه ای و جریانی کاملا دور هست. ما با هم میثاق بسته ایم و نمی توانیم بگوییم با هم هستیم تا زمانی که این جمع منیت من را پیاده کند، و نظر من تأمین شود؛ «من» باید فدای جمع شود. به هرحال تا به این انسجام برسیم وقت بر هست. موضع ما تعامل و تفاهم هست. البته کمیته داوری جهت پیگیری به این امور داریم، ولی نمی خواهیم برخورد شاذ داشته باشیم؛ به عنوان نمونه بگوییم فلان عضو فراکسیون امید اخراج شود. امیدوارم با تعامل و صمیمیتی که در فراکسیون داریم، روزبه روز انسجام ما زیاد شود و همه اعضای فراکسیون به اجماع فراکسیون احترام بگذارند.

چند نفر به این کمیته داوری رفته اند؟

کمیته داوری ما تشکیل شده است و جلساتی هم دارد ولی خیلی فعال نیست. شاید هم بخشی به خاطر روش نانوشته ما باشد. شکایتی که در مورد دوستان می شود ارجاع می دهیم. به عنوان نمونه پرونده بعضی نمایندگان فارس را ارجاع دادیم و حل وفصل شد.

نماینده پایتخت کشور عزیزمان ایران هم دیده شده است در قضیه آقای جهرمی خیلی حمایت می کرد… .

کسانی که احساس کنیم خلاف تصمیم جمعی عمل می کنند، پرونده ارزش را به کمیته داوری می دهیم و تاکنون با تذکر دوستانه پرسشها حل وفصل شده است هست.

ولی این نوع حفظ انسجام هزینه را اوج می برد.

می توانیم با جبهه ها و فراکسیون ها در مجالس گذشته مقایسه کنیم. آیا این فراکسیون که تشکیل شده است انسجام و همبستگی اش نسبت به فراکسیون های قبلی کمتر است؟ می خواهم رسانه ها به این عنوان بپردازند. برداشت من به عنوان کسی که با مجلس و جبهه بندی ها سروکار داشته ام، این است که اوضاع ما خوب هست. توجه کنید در چه شرایطی این فراکسیون شکل گرفت. در انتخاباتی شرکت کردیم که اشخاص شاخص سیاسی ما رد صلاحیت شده است بودند. خیلی از صورت ها را کشف کردیم. خیلی ها جهت بار اول در فعالیت سیاسی جدی مثل مجلس حضور داشتند که باید وقت می دادیم. اگر روند را در نظر بگیرند، خیلی خوب هست. قاعدتا در نیمه دوم مجلس باید جدی تر باشیم. باید تشکیلاتی تر و جدی تر حرکت کنیم و کمیته داوری مان هم فعال تر باشد.

به آقای رحمانی فضلی انتقاد زیادی بود. در جلسه های بررسی عملکرد وزرای دولت یازدهم، در فراکسیون امید، رأی ایشان خیلی پایین بود و فراکسیون هم نه گفت. یکی از نقدهای مهم بحث انتصاب های خانوادگی ایشان بود که ایشان گفتند اینها توانایی دارند و بر این اساس تعیین شده است اند. پاسخ رحمانی فضلی در این جلسه به نقدها چه بود و اینکه رصد عملکرد ایشان به چه صورت انجام می شود؟

دقیقا یادم نیست ایشان به این سؤال چه جوابی داد. جلسات چالشی با وزرای پیشنهادی داشتیم. جلساتی بود که تمام اعضای فراکسیون بودند؛ می شود گفت جلسات مجمع فراکسیون بود. جلساتی هم داشتیم که شورای مرکزی یا هیئت رئیسه فراکسیون با وزرا برگزار كردند که چالشی تر بود. من هم به تنهایی جلساتی با آنها برگزار کردم.

در سه، چهار سطح جلسه داشتیم و مطالبات را مطرح می کردیم. براساس پاسخی که داده بودند، شورای مرکزی با رأی گیری به نتیجه رسید. دو نفر در مرز بودند که رأی گیری مجدد شد و يك نفر رأی مثبت گرفت و به یک نفر بنا بود که فراکسیون رأی ندهد و… البته ملاک ارزیابی جواب های داده شده است بود. رأی ایشان در فراکسیون خوب بود. یکی از مطالبات مطرح شده است در همه جلسات، به کارگیری زنان و اقوام و جوانان بود که مطالبه جدی از همه وزرا بود و در بحث نظارتی هم که شروع کرده ایم؛ یکی از شاخص ها به کارگیری این گروه های اجتماعی هست.

هنگامی که ایشان به صراحت می گوید استاندار زن نمی گذاریم ولی این مطالبه جامعه زنان است و در جلسات با نماینده ها هم این را می گویند و ٢٥٠ رأی هم می آورند، چه پیامی دارد؟

ممکن است جهت یک پست خاص، معذوریت هایی داشته باشد. ایشان به پست خاصی اشاره نکردند. نظر ما بالابردن قیمت همکاری زن هاست. ١٢، ١٣ درصد فعلی جهت ما اصلا قابل قبول نیست و باید احساس کنیم که این عدد زیاد کردن پیدا کرده هست. در پست های میانی مدیریت باید از دو، سه درصد فعلی به پنج، شش درصد و بالاتر برسیم. این شاخص را ملاک قرار می دهیم که واکنش‌ها و عملکرد دولت را بسنجیم.

کارنامه مشخصی دارند؟

اکنون دراین باره شروع به ارزیابی کرده ایم و باید حدود شش، هفت ماه بگذرد.

همان وقت گفته می شد که لابی های بیرون از فراکسیون باعث شد فراکسیون امید به سمت رأی دادن به رحمانی فضلی برود. این گفته را قبول دارید؟

ما هیچ لابی بیرون فراکسیون نداشتیم. البته مشورت و مشورت هست. نمی گویم دوستان تعامل ندارند ولی امروز مفهوم لابی بده و بستان هست، ما با هیچ کدام از وزرا بده وبستان نداریم. این را محکم می گویم و رأی هم رأی فراکسیون هست.

شما به عنوان فردی اصلاح طلب اگر متوجه شوید وزیری انتصاب های فامیلی دارد، چه واکنشی خواهید داشت؟

تصور می کنم پاسخ این سؤال روشن هست.

یکی از نقدها به فراکسیون این است که چه کرده و در حوزه قانون گذاری در چه حوزه های مؤثری وارد شده؟

دوستان ما در این زمینه خیلی فعال هستند و من هم صمیمانه تقدیر می کنم. در مصاحبه دیگری هم مطرح کردم که نمی خواهیم فعلا اقدام های قانون گذاری مان را برجسته کنیم. هنگامی که یک طرح و لایحه بخواهد در مجلس به تصویب برسد، همکاری فراکسیون های متفاوت را نیاز دارد. هیچ فراکسیونی اکثریت ندارد. نمی خواهیم خیلی تأکید کنیم که اعتبار این لایحه یا طرح فراکسیون امید هست. حتی در طرح هایی که دوستانمان می دهند، اصرار داریم از فراکسیون های دیگر هم باشند که صورت اجماعی داشته باشد. قطعا در وقت مناسب خواهیم گفت که سهم ما در طرح ها و لوایح چقدر هست.

این تأخیر در بیان نقش، به ضرر فراکسیون نیست؟

باید وقت مناسب داشته باشیم. ما برنامه برجا (برنامه جامع اصلاح طلبان) را در انتخابات مجلس دهم داشتیم با ١٢٦ بند که میثاق ما با مردم هست. سال ٩٨ باید به مردم بگوییم جهت «برجا» چه کار کرده ایم. باید جهت آن وقت آماده باشیم. درعین حال سال دوم به بعد سال حرکت برنامه ای فراکسیون هست. الان کمیته های چندگانه مان برنامه ارزش را داده اند و اولویت هایشان را در قانون گذاری مشخص کرده اند. در بحث نظارتی و تحقیق وتفحص جدی هستیم. به عنوان نمونه تحقیق وتفحص ها در زمینه ماشین از مصوبات ما بود. در زمینه کاربرد نظارتی هم کار می کنیم. الان به صورت جدی بحث ارزیابی عملکرد وزرا در دستور کارمان است.

در کنار کار تدوین طرح ها، تلاشمان این است این مباحث را از طریق کمیسیون های تخصصی و کمیته هایی که تشکیل شده است اند و دوستان ما كه یا مسئولیت دارند یا عضو فعال هستند، پیگیری کنیم. کمیته های متفاوت ما فعال هستند. فراکسیون هایی مانند شفافیت، حقوق شهروندی، خانواده، زنان، محیط زیست، دیپلماسی و منافع ملی ازجمله فراکسیون هایی هستند که محوریتشان با دوستان اصلاحات هست؛ البته تأکید می کنم که اصرار داریم از دیگر نمایندگان محترم مجلس هم در فراکسیون های تخصصی حضور داشته باشند و تصمیمات با اجماع خوبی اتخاذ شود.

فکر نمی کنید شکل گیری فراکسیون حقوق شهروندی و شفافیت نوعی انشعاب از فراکسیون امید باشد؟

فراکسیون شفافیت با هماهنگی کامل با فراکسیون امید شکل گرفت. حتی آقای صادقی چون می خواستیم مسئولیت آنجا را برعهده بگیرد، در سال دوم در انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون امید کاندیدا نشد که کاملا با هماهنگی بود. فراکسیون حقوق شهروندی هم با تلاش های آقای دکتر فتحی ایجاد شد که ایشان جزء اعضای فعال فراکسیون است و بسیار هماهنگ هستند. از ایجاد این گونه فراکسیون ها تلقی انشعاب نکنید و از تشکیل فراکسیون های تخصصی استقبال می کنیم.

به عنوان مدیر فراکسیون امید چه کاری می توانید انجام دهید؟

بحثی که با وزرا داشتیم بده و بستان و لابی گری نیست. موضع ما این است که اگر وزیری وارد این مقوله شد مقدمه استیضاحش را از نظر فراکسیون امید شروع کرده هست. ما انتصابات فامیلی را قبول نداریم. ملاک باید توانایی ها و شایستگی های افراد باشد. شایسته سالاری را نمی توان کنار گذاشت؛ البته اینکه کسی با وزیری وابستگی دارد و فردی شایسته است که گناهی نکرده. نمی خواهیم به کارنگرفتن اقوام و آشنایان به عنوان یک شرط باشد. اگر کسی توانایی مورد نیاز را داشته باشد، نمی توان او را کنار گذاشت.

گزارش آقای نجفی از عملکرد آقای قالیباف و به خاص اینکه از پول شهرداری جهت انتخابات هزینه کردند، نظرتان راجع به این گزارش چیست؟

این گزارش را در دستور کار شورای امید (شورای ٥١نفره متشکل از نمایندگان پایتخت کشور عزیزمان ایران در مجلس و شورای شهر تهران) گذاشته ایم که چگونگی برخورد با این گزارش را بررسی کنیم. فعلا هیچ موضعی ندارم. البته طبیعتا شورای شهر اقداماتی می کند. گزارش آقای نجفی رسما جهت شورای ٥١نفره فرستاده شده است و اگر مورد نیاز باشد در قالب تحقیق وتفحص یا کارها بعدی در این شورا پیگیری خواهد شد.

تفحص یک بار از شهرداری رد شد. احتمال اینکه دوباره مجلس بخواهد اقدامی انجام دهد چقدر است؟

این عنوان مطرح هست. الان شورای شهر به صورت جدی وارد این بحث شده، نظر بخشی از دوستان این است که چون شورای شهر به مسئله ورود پیدا کرده، فعلا در مجلس تحقیق وتفحص مورد نیاز نیست ولی ما هنوز به جمع بندی نرسیده ایم. تحقیق وتفحص حق مجلس است ولی مسئله ما این است که پرسشها روشن شود. اگر شورای شهر این کار را به طور جدی انجام دهد، شاید ضرورتی نداشته باشد ما در مجلس کاری انجام دهیم. ان شاءالله با بررسی گزارش در شورای شهر جمع بندی خواهیم کرد و براساس آن اقدام مورد نیاز انجام خواهد شد.

به نظرتان اگر آن وقت که تحقیق وتفحص از شهرداری مطرح بود (سال ٩٥) این طرح رأی می آورد، بخش هایی از این گزارش لااقل اتفاق نمی افتاد؟ خیلی ها این را ضعف فراکسیون می دانند که نتوانست لابی کند که تحقیق وتفحص رأی بیاورد.

اینکه اگر تحقیق وتفحص رأی می آورد این اتفاق نمی افتاد را نمی دانم. خیلی از مسائلی که الان مطرح شده است مربوط به قبل از تحقیق وتفحص هست.

تحقیق وتفحصی که رأی نیاورد مربوط به اسفند ٩٥ است و قبل از انتخابات اردیبهشت ٩٦.

در تحقیق وتفحص قبلی کوتاهی ها یا عدم هماهنگی هایی داشتیم به خاص در مورد افرادی که در صحن صحبت کردند. اشتباه کردیم و علت این بود که به دو، سه نفر از همکاران گفتیم بنشینند و به نتیجه برسند که چه کسی صحبت کند ولی به تفاهم نرسیدند؛ ما هم اشتباه کردیم و باید بهتر عمل می کردیم.

آقای نجفی جزء افرادی هستند که در حوزه اصلاح طلبی سال ها کار کرده اند ولی یک سری انتصاب ها دارند که از نزدیکان آقای قالیباف است و مردم تصویر العمل خوبی نشان نمی دهند. یا اینکه به عنوان نمونه فرزند موسوی لاری که سمت دارد و موارد مشابه متعدد. به عنوان مدیر مجمع نمایندگان پایتخت کشور عزیزمان ایران چه واکنشی در این زمینه دارید؟

شهرداری یک نهاد خدماتی است نه نهاد سیاسی. در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران اگر تفاهم و وفاقی با نهادها و دستجات متفاوت نباشد شهردار نمی تواند موفق باشد. شهردار نمی تواند بگوید من منتخب یک جریان سیاسی هستم و این امکان ندارد؛ بالاخره واقعیتی است.

طبیعتا شایسته سالاری و تخصص و تجربه بحث بسیار مهمی است و باید ملاک انتصابات باشد.

ولی نه فامیل سالاری.

بله؛ و البته استفاده از نیروی داخل شهرداری. اولویت مهم مان این است که تا حد ممکن نیروها از درون شهرداری باشند.

ولی انتصاب هایی هم از اصولگرایان دیده شده است و هم از فامیل اصلاح طلبان.

اگر این شرایط را بپذیریم، قطعا آقای نجفی به عنوان شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران این شاخص ها جزء اولویت هایش است و باید به انتخابش احترام بگذاریم. نمی شود به محض اینکه به کسی پستی داد، اعتراض کرد؛ چون از شرایط خبر نداریم. حق اعتراض و نقد داریم؛ ولی باید اعتماد کنیم و قبول کنیم که ایشان می خواهد شهر را اداره کند و از همه امکانات و نیروهایی که می تواند در خدمت شهرداری باشد، باید استفاده کند. به همین خاطر من تا به حال هیچ انتقادی به انتصابات ایشان نکرده ام. دست شهردار باید باز باشد. جهت ما عملکرد ایشان ملاک است و امیدوارم با توجه به شرایط موجود و ارتباط خوب ایشان با شورای شهر، موفق باشند.

خیلی ها در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … تصویر العمل نشان داده اند که آیا باید فرزند موسوی لاری باشد.

حالا که اسم آوردید، این را بگویم؛ ایشان جزء کاندیداهای شورای شهر بود و به طور طبیعی جزء ٤٢ نفر قرار گرفت. از نظر تخصص، جوان بودن و اینکه در حوزه شهری کار کرده بود و خبره بود. هنگامی که قرار شد اسامی را به شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان بدهیم، در هیئت رئیسه بحث شد که ایشان بماند یا خیر. صرفا به خاطر اینکه پسر آقای موسوی لاری بود و با رضایت خودش درحالی که حق نداشتیم اسمش را از بین بردن کنیم، نام ایشان را از بین بردن کردیم. ایشان تا به حال از اینکه پسر موسوی لاری هست، استفاده ای نکرده. راجع به انتصابش هم کسانی که ایشان را گزینش کرده اند، می توانند راجع به علت این کار توضیح دهند.

نقد دیگری که وجود دارد، این است که فراکسیون امید به علت کاستی هایی که داشته، یک سری افراد در مجلس بروبیای خاصی دارند؛ ازجمله آقای واعظی که خیلی از نمایندگان اعتقاد هستند در انتخابات هیئت رئیسه هم دیدارهایی داشتند و نام بردند و گله مند بودند. به نظرتان بخشی از این اتفاق برنمی گردد به اینکه فراکسیون امید در لابی ای که با دولت انجام داده، خیلی نیرومند عمل نکرده؟

ما به هرحال از سال ٩٢ وارد پروسه ائتلافی شده است ایم. به نظرم تا به حال این مسیر را درست پیموده ایم و نباید دنبال خواسته های صد درصدی باشیم. معذوریت ها و شرایطی را که دولت روی کار آمده، در نظر می گیریم. در دوره دوم راجع به اینکه پشت سر چه کسی باشیم و اینکه آقای روحانی را حمایت کنیم یا کاندیدای خودمان را داشته باشیم، خیلی بحث داشتیم و تصمیم منطقی و عقلایی گرفتیم که در ظرفیت گفتمان ما بود.

شاید گفتمان رقیب این ظرفیت را نداشته باشد. تقریبا به اتفاق آرا شورای عالی سیاست گذاری از آقای روحانی حمایت کرد. تقریبا همه نمایندگان لیست امید یا فراکسیون امید هم جدی به این سمت آمدند. ما این رویکرد را رویکرد درستی می دانیم. متأسفانه بعضا با نامهربانی هایی در دولت روبه رو هستیم و توقع نمایندگان امید این بود که دولت قدر این حمایت را زیاد بداند و از فکر و نظر گفتمان اصلاحات و شورای عالی سیاست گذاری و فراکسیون امید جهت پیشبرد منویات و کارهای خودش زیاد استفاده کند. این بحثی است که داریم و انتظارمان هم همین است که دولت تعامل و همکاری بیشتری با فراکسیون امید و شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات داشته باشد.

به عنوان مدیر فراکسیون امید و صورت شاخص اصلاح طلب چقدر با آقای روحانی این ارتباط وجود دارد؟

اینکه به عنوان مدیر فراکسیون امید یا مدیر شورای اصلاح طلبان هفته ای یا دو هفته ای یک بار جلسه داشته باشیم، خیر این طور نیست. ایشان گرفتار هستند و ما هم دنبال کار خودمان هستیم.

چطور می توان این مسیر را اصلاح بخشید؟ شاید مسیر به سمتی پیش برود که در ١٤٠٠ اصلاح طلبان بخواهند تصمیم دیگری بگیرند.

ما نمی خواهیم خودمان را تحمیل کنیم. تکلیفی داشتیم که به درستی انجامش دادیم و نتیجه اش را هم می بینیم؛ ولی اینکه دولت چقدر از این پتانسیل را در جهت برنامه هایش استفاده کند، مربوط به خودش هست؛ کما اینکه دیدید به وزرایی که اصلاح طلب هم نبودند، ما رأی داده ایم. نشانه ما موفق بودن دولت است و طبیعتا انتظارمان این است که دولت با جریان اصلاحات و نهادهای رسمی اش مثل شورای عالی اصلاح طلبان و فراکسیون امید در مجلس تعامل و همکاری داشته باشد. جهت اجرائی شدن برنامه هایش و در نتیجه توفیق زیاد دولت.

جامعه به شرایطی رسیده که از خوانش اصلاح طلبی که شاید به شما نزدیک باشد، عبور می کند.

البته عبور جامعه از گفتمان اصلاحات نظر شماست. جاهایی نتوانسته ایم پاسخ دهیم و نقدها را هم قبول داریم و تلاش می کنیم که به مطالبات مردم و وعده های داده شده است وفادار بمانیم و در آن جهت حرکت کنیم.

به شخص شما نقدهای زیادی وارد هست.

انتقادها را قبول داریم و احترام می گذاریم و در حدی که بتوانیم هم پاسخ می دهیم و اصلاح می کنیم. جاهایی هم نیازمند وقت هستیم. اگر احساس کردیم واکنش‌ها دولت غیراصلاح طلبانه هست، قرار نیست با هم وارد جدل شویم. روش ما تعامل و حمایت از اجرای برنامه هاست و امیدوارم این روش و این مسیر درست پیموده شود و دولت توجه کند عقبه دلسوزش چه جریانی است.

به نظرتان اگر دولت این توجه را نداشته باشد وظیفه هم گرایی که قرار بود بین گفتمان اصلاحات و اعتدال اتفاق بیفتد چه خواهد شد؟

امیدواریم توجه کند و بتوانیم این مسیر را با هم به خوبی طی کنیم. درحال حاضر کارگروهی از اعضای شورای عالی سیاست گذاری، فراکسیون امید و شورای شهر تشکیل داده ایم که در زمینه سازوکار تعامل با دولت و جریان های سیاسی و احزاب و گروه ها کار می کند و امیدوارم به جمع بندی خوبی برسیم.

در بدنه دولت افراد و گروه هایی را می بینید که در بهترشدن این تعامل کارشکنی کنند؟

ان شاءالله که چنین گروه هایی وجود ندارند و همگان به شرایط کشور و نیروهای حامی خود توجه داشته باشند!

انتقادتان از آقای واعظی است؟

اجازه دهید وارد مصداق نشوم و مبنا را بر همدلی و همکاری بگذاریم جهت موفقیت دولت و پاسخ به مطالبات مردم.

فرمودید از سال ٩٢ ائتلافی را شروع کرده اید، سال ٩٤ هم این ائتلاف بود. از طرفی بعضی نمایندگان که با لیست امید آمده و به فراکسیون نپیوستند در وقت انتقاد می گویند ائتلافی نبوده… .

سال ٩٢ هیچ چیزی که مکتوب باشد نداشتیم. ادامه راه ۹۲ را در سال ۹۴ پیمودیم. سال ٩٦ هم لیستمان اصلاح طلبانه بود.

من به طور مشخص سال ٩٤ را می گویم. در لیست پایتخت کشور عزیزمان ایران آقای نعمتی و جلالی آمدند و خیلی واکنش‌ها اصلاح طلبانه ای ندارند.

اگر به گذشته برگردیم قطعا اگر بخواهیم ائتلاف کنیم براق تر و روشن تر ائتلاف می کنیم و توافقات و شرایط را مکتوب خواهیم کرد. بنا نیست فقط جهت پیروزی در انتخابات ائتلاف کنیم و بعد در موقع پاسخ به مطالبات مردم یکدیگر را رها کنیم. قطعا جهت به نتیجه رسیدن برنامه ها ائتلاف می شود چون شما جهت ائتلاف به مردم وعده می دهید و باید پاسخ گوی مردم هم باشید. نمی توانیم ائتلاف داشته باشیم و به مردم هم بگوییم رأی بدهید و در مجلس دو شاخه شویم. ائتلاف اتفاقا جهت بعد از پیروزی در انتخابات است و خیلی از جریان های سیاسی در دنیا بعد از پیروزی ائتلاف می کنند؛ ما قبل از پیروزی ائتلاف کرده ایم. این شاخصه خاص خودمان هست. ائتلاف باید حتما بعد از پیروزی هم ادامه داشته باشد. جهت آینده باب ائتلاف را نبسته ایم. اگر ائتلاف است باید براق باشد و مسئولیت تک تک اعضا و جریان های ائتلاف کننده مشخص باشد تا مجلس یازدهم با اتفاقی که در مجلس دهم و لیست امید پیش آمد روبه رو نشود.

آقای جلالی می گفتند شما را تا بعد از انتخابات ندیده بود و می گفتند به فراکسیون امید تعهدی نداشتیم.

دوستان اطلاع دارند که اگر در لیست نبودند چه می شد. اجازه دهید وارد این مقوله نشویم، ولی باور من این است كه اگر قرار است ائتلافی شکل بگیرد باید براق باشد.

راجع به حاشیه هایی که به دنبال فیلم پسر شما منتشر شد، آن وقت مصاحبه ای کردید و خیلی به صحبت هایی که در شبکه های مجازی گفته می شد پاسخ ندادید، ولی به نظرم بعد از آن اتفاق صورت شما خیلی خدشه دار شد. انتظار این بود که حداقل عذرخواهی کنید چون فیلم جالبی نبود.

ببینید، من در این باره در نشستی خبری که در مجلس برگزار شد موضع خودم را مطرح کرده ام. فرزندم شخصیت حقیقی مستقلی دارد… .

ولی گاهی هم نمی توان جدا کرد. شکل سخنان ایشان نوعی خودبزرگ بینی را به مخاطب انتقال یافته می کرد.

این طور نیست، ایشان واقعا احساس خودبزرگ بینی ندارد. راجع به ظرفیت اجتماعی اش حرفی زده، ولی توصیه ای که خودش هر لحظه می گوید این است که کاش همه آن مصاحبه ٢٥دقیقه ای را به صورت کامل می دیدند و بعد قضاوت می کردند.

اتفاقا من آن مصاحبه را کامل دیدم، ولی شاید چندان درست نباشد که آدم به تبار خانوادگی اش این همه ببالد.

بحث اصالت خانوادگی را مطرح می کند نه بحث برتری خانوادگی را. البته من قبلا هم مطرح کردم که هر انساني بماهو انسان هیچ برتری نسبت به انساني ديگر ندارد و منظور او هم مطمئنا برتری جویی نبود، هرچند اگر با من مشورت می کرد به او می گفتم مصاحبه ای انجام ندهد، چون طرح بعضی مباحث به علت بعضی ذهنیت ها در جامعه باعث ایجاد حاشیه هایی می شود.

به هرحال تصویر العمل شما تا همین جا هم جهت افکار عمومی قانع کننده نیست.

ملاک جهت قضاوت راجع به موضع گیری انجام شده است نباید مصاحبه چند ثانیه ای آن هم در هنگام ورد به آسانسور آن هم در شرایط خارج از استانداردهای یک مصاحبه باشد. من در نشست خبری صراحتا دراین باره صحبت کرده ام و می توانید به آن مصاحبه مراجعه کنید.

ولی صحبت از رتبه کنکور پدر و مادر واقعا چقدر در یک برنامه اهمیت دارد؟

قطعا اگر این پرسشها را مطرح نمی کرد خیلی بهتر بود.

به عنوان یک شهروند به فراکسیون امید چه نمره ای می دهید؟

خودم نباید نمره بدهم چون به نوعی نمره خودم تلقی می شود. من از همراهی اعضای فراکسیون صمیمانه و متواضعانه تقدیر می کنم. اگر به اعضای فراکسیون و همکاری ارزش بخواهم نمره بدهم، نمره عالی می دهم، ولی به خودم نمره نمی دهم.

واژه های کلیدی: اصلاح طلب | شورای شهر | اصلاح طلبان | شورای شهر تهران | اخبار سیاسی و اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs