چمن – علف آمریکا آمریکایی رئیس جمهور

چمن – علف: آمریکا آمریکایی رئیس جمهور بین الملل کاخ سفید شون اسپایسر تلاش دیپلماتیک آیه حجازی

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری «چهارراه استانبول»، فیلمی براساس ماجرای آتش‌سوزی پلاسکو

«چهارراه استانبول» اثر دیگری به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی کیایی است که در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شده است و همچون آثار پیشین این کارگردان رض

«چهارراه استانبول»، فیلمی براساس ماجرای آتش‌سوزی پلاسکو

«چهارراه استانبول»، فیلمی براساس ماجرای آتش سوزی پلاسکو

عبارات مهم : مخاطب

«چهارراه استانبول» اثر دیگری به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی کیایی است که در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شده است و همچون آثار پیشین این کارگردان رضایت مخاطبان را به همراه داشته هست. این فیلم گرچه با بیانی متفاوت از دیگر فیلم های کیایی جلوی دوربین رفته است ولی نام «چهارراه استانبول» در بین برگزیدگان آرای مردمی جشنواره امسال قرار دارد. فیلمنامه براساس ماجرای آتش سوزی پلاسکو شکل گرفته ولی طرح داستانکی در حاشیه عنوان اصلی، بازسازی های عینی صحنه وقایع و بازی های بازیگران از جمله عوامل جاذبه فیلم جهت مخاطب هست.

گرچه از پخش فیلم درروز یکشنبه تاکنون بعضی نسبت به پیوستگی داستان اولیه و نسبتش به عنوان پلاسکو انتقاد دارند ولی بازخورد اکثریت مخاطبان نشانی از تبدیل این اثر به یکی از گزینش های مهم مخاطبان سینما دارد. تکرار حضور زوج موفق بهرام رادان و محسن کیایی و همکاری دوباره سحر دولتشاهی با کیایی در ایفای نقشی متفاوت از این بازیگر جهت چند سکانس کوتاه در جلب توجه مخاطب بی تاثیر نبوده است.

«چهارراه استانبول»، فیلمی براساس ماجرای آتش‌سوزی پلاسکو

اکثریت منتقدان آثار کیایی نسبت به پرداخت های سطحی معترض هستند ولی این کارگردان با توانایی در قصه گویی سهم زیادی در جذب مخاطبان سینما دارد. بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، ماهور الوند، رعنا آزادی ور، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و مسعود کرامتی از جمله بازیگران فیلم «چهارراه استانبول» هستند. به بهانه اکران این فیلم در جشنواره فجر با مصطفی کیایی گفت و گویی کردیم.

ایده داستانکی که در محوریت اتفاق پلاسکو مطرح می شود، پیش از آتش سوزی ساختمان پلاسکو به نظرتان رسید و بعدها به عنوان پلاسکو متصل شد؟
خیر. اتفاق دردناک آتش سوزی پلاسکو بهانه مهم ما بوده و درکنار آن داستانک مطرح می شود. این اتفاق آن قدر عجیب و تاثیرگذار بوده که به تنهایی بااهمیت ترین دغدغه من جهت ساخت فیلم شد.

تحقیقات راجع به آتش نشان ها و نحوه بازی مهدی پاکدل تا چه حد مستند بوده است؟
آتش نشان های حاضر در پلاسکو را جهت بازسازی صحنه و ایفای نقش مهدی پاکدل در نقش آتش نشان سر صحنه دعوت کردیم. این دوستان لحظه به لحظه در کنار ما حضور داشتند و همه صحنه ها بر اساس مستندات تهیه شده است هست.

ایجاد فضای مشابه به پلاسکو و جلوه های خاص به چه نحوی ایجاد شد؟
زمانی که نویسنده و کارگردان درصدد تصویر فضای تخیلی هست، شرایط ساده تری دارد و به هر نحوی امکان معرفی لوکیشن را دارد. راجع به لوکیشن پلاسکو شرایط تفاوت دارد لیکن تصویر ذهنی مردم از این فضا مشخص است و راهی جهت ایجاد عوض کردن فضا در دست کارگردان نیست. بعضی از مردم تعداد و جایگاه ماشین های اطراف پلاسکو را در یاد داشتند و به همین خاطر ما حتی به قرارگرفتن ماشین های اطراف ساختمان نیز دقت کردیم. همه ما در تلاش جهت برطرف عنصرهای غیرواقعی صحنه برآمدیم و طراحان صحنه به طور خاص در این راستا گام برداشتند و خوشبختانه هیچ نقطه ضعفی در این خصوص نداریم.

فضای فیلم «چهارراه استانبول» در مقایسه با فیلم های قبلی شما فضای نسبتا جدی و همراه با کدگشایی هایی دارد.
همه فیلم های من از جهت فضا با یکدیگر تفاوت هایی دارند ولی لحن آثار یکسان است و در این فیلم لحن را تا حدی عوض کردم. اکنون با وجود عوض کردن لحن همچنان در ایجاد رضایت مخاطب موفق بوده ام و از این بابت از همه عوامل این فیلم تقدیر می کنم.

انتخاب بهرام رادان و محسن کیایی به عنوان زوج بازیگر در فیلم «بارکد» نتیجه خوبی به همراه داشته هست، آیا تکرار این گزینش همچون، گذشته نتیجه مورد نظر را داشته است؟
من هنگامی که به استقبال مخاطبان در سالن های متفاوت دقت می کنم، متوجه می شوم که همچنان این گزینش در کنار کلیت اثر نتیجه بخش بوده هست.

انتخاب سحر دولتشاهی جهت بازی در نقش خانمی با گویش رشتی بر چه اساسی انجام شد؟ او تاکنون در چنین نقشی ایفای نقش نکرده بود.
من به شدت نسبت به توانایی های سحر دولتشاهی در ایفای نقش های متفاوت باور دارم و زمانی که در تمرین ها شروع به بازی در این نقش با لهجه رشتی کرد و همچنین در صحبت به زبان گیلکی نیز بدون مسئله جلوی دوربین ظاهر شد و به طور کلی ایفای نقش او به نظر ما خیلی جالب آمد.

امسال آرای مردمی به شیوه اینترنتی داده می شود و دیروز این آرا اعلام شد. فیلم «چهارراه استانبول» نیز در بین برگزیدگان هست. شما با این شیوه رای دهی موافق هستید؟
به هر حال بااهمیت ترین اتفاق همکاری مردم است ولی همکاری با شیوه اینترنتی به سهولت قبل نیست. به نظرم مخاطب امروز حوصله رای دهی جهت چنین مشارکتی را ندارد. راحت بگویم که این شیوه را درست نمی بینم و امیدوارم عوض کردن حاصل شود.

کاهش تعداد فیلم های حاضر در مسابقه جشنواره را چطور ارزیابی می کنید؟
من با سایر بخش هایی که نتیجه اش چندان به فیلم من مرتبط نیست، کاری ندارم ولی کم کردن تعداد فیلم های حاضر در مسابقه عالی ترین تصمیم گیری بخش مدیریتی جشنواره امسال محسوب می شود لیکن داوران و مخاطبان با نگاه منسجم تری به اثر می پردازند.

روزنامه وقایع

«چهارراه استانبول» اثر دیگری به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی کیایی است که در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شده است و همچون آثار پیشین این کارگردان رض

واژه های کلیدی: مخاطب | پلاسکو | جشنواره | استانبول | کارگردان | استانبول | کارگردانی | محسن کیایی | مصطفی کیایی | جشنواره فیلم | آتش سوزی پلاسکو

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs